Recension: Rum 112 av Sofie Sarenbrant

Inläsare: Katarina Ewerlöf
Kategori: Novell
Längd: 39 min
Utgiven: 2014
Förlag: Ordfront ljud

Vad handlar ljudboken om?

Eftersom denna ljudboken inte är längre än 39 minuter är jag rädd ganska rädd att berätta för mycket. Därför kommer jag försöka vara så kortfattad som möjligt medans jag här nedanför berättar om denna ljudbokens spännande handling.

Rum 112 ger oss läsare bara en kort inblick i Petras liv. En kort inblick som lämnar oss med fler frågor än svar. Men i början av den tid vi får följa Petra är det helt klart hon som har flest frågor. Hur mycket hon än försöker kan hon inte förstå hur hon hamnat i denna skrämmande situationen. Minnet har sviket henne, men varför? Är det självförvållat? Hur mycket drack hon igår egentligen? Och varför har inte Henke skickat ett sms där han ber om ursäkt för grälet han skapat igår? Borde hon lämna honom? Detta är bara några av de frågor Petra har, men sen försvinner alla dessa funderingar. Ett större och mycket allvarligare problem finns istället i rummet. Ett livshotande problem.

Mina tankar om: Rum 112

Direkt kastas man in i en underlig och hemsk situation. Och de flesta av ljudbokens alla frågor som man sen vill ha svaren till får man i början av boken. Men när boken sen närmar sig slutet blir det uppenbart att man inte kommer få alla svaren som man söker. Därför tror jag att den blivit läskigare och därmed ännu mer spännande om den hade varit något längre. Om man hade fått veta lite mer om Petras liv hade man enklare kunnat leva sig in i situationen och starkare känslor blivit inblandande. Därför kan jag tänka mig att längre ljudböcker som är skriva av författaren är lättare att leva sig in i. Det hoppas jag i alla fall, men jag vet inte säkert. För detta är den enda boken jag lyssnat på av Sofie Sarenbrant. Men fler kommer det nog att bli.

Hur är inläsningen?

Inläsningen är gjort av Katarina Ewerlöf och hon har som vanligt gjort det väldigt bra.

Sammanfattning