Recension: Historien om IKEA av Bertil Torekull

Inläsare: Bertil Torekull & Ingvar Kamprad
Språk: Svenska
Kategori: Biografi
Längd: 11 h 20 min
Utgiven: 2007
Förlag: Earbooks

Historien om IKEA handlar föga förvånande om just historien om IKEA. Det är alltså en ljudbok som kretsar kring grundaren Ingvar Kamprad. Som nyligen röstades fram av Svenska Dagbladets läsare till Sveriges främsta entreprenör genom tiderna.

För att försöka förklara varför Ingvar Kamprad är som han är och därmed försöka förklara IKEA får man i ljudboken höra ganska mycket om Ingvar Kamprads uppväxt i Småland. Men till störst del handlar boken om IKEAs första år och om hur företagets motgångar vänds till möjligheter.

Alldeles för mycket tid från familjen, sparsamhet som ibland blev snålhet, drickandet som någon period blev långt ifrån måttligt. Och tusen ursäkter för sina ungdomsår med nazistsympatier, som Ingvar Kamprad nu kallar för sin ungdoms sjukdom. Detta är också några exempel på saker som tas upp i denna elva timmar långa ljudboken.

Jag är väldigt intresserad av entreprenörskap och om du också är det kan jag varmt rekommendera Historien om IKEA. För Ingvar Kamprad är inte bara Sveriges utan en av världens främsta entreprenörer. Hans sätt att vända motgångar till möjligheter är minst sagt inspirerande. Hans sparsamhet är enastående. Och hans förmåga att förenkla saker och ting är häpnadsväckande. Detta är alla egenskaper som på ett eller annat sätt tas upp i boken men självklart tas även många av Ingvar Kamprads mindre smickrande sidor också upp. En av dessa sidor som jag tycker får alldeles för mycket plats i boken är hans tid med nazistsympatier. När detta tas upp i boken känns det nämligen som att lyssna på en evigt lång ursäkt och det blir bara tråkigt att lyssna på. Det är nästan så att jag i efterhand ångrar att jag inte hoppade över dessa bitar. Och tyvärr finns även det fler ställen där boken känns lite väl utdragen och jag tror boken hade blivit bättre av att vara något kortare och intensivare. Men som jag tidigare nämnt tycker jag ändå att Historien om IKEA kan vara värd att lyssna på om du är intresserad av entreprenörskap eller något liknande.

Historien om IKEA

Historien om IKEA är en ljudbok som är skriven och inläst till störst del av Bertil Torekull. Resterande del är det Ingvar Kamprad som läser, men denna del är väldigt liten och jag hade egentligen hoppats att få höra mer av honom. Inte för att Bertil Torekull gör en dålig inläsning för det gör han absolut inte. Utan för att jag helt enkelt bara skulle föredra att få höra historien direkt från hästens mun.

Publicerades 2014-05-29. Arkiverad under recensioner.