Recension: Guds starka arm av Åsa Larsson & Lena Andersson

Kategori: Deckare
Språk: Svenska
Längd: 2 h 1 min
Utgiven: 2009
Förlag: Bonnier Audio

Vad handlar ljudboken om?

Guds starka arm är en deckare vars historia utspelar sig under början av 1900-talet, under året 1914 för att vara exakt. I Kiruna finns då nämligen Arvid Karlsson. En man som förutom att vara Kirunas främsta elektriker även är en mycket elak och brutal make. Arvid Karlsson är en man som ogillar mycket. Men något han har särskilt svårt för är att hans hustru Aili är tornedalsfinska. Det är dock inte bara sin hustru han är elak emot. Sina egna barn misshandlar han också, men bara när han tycker att det behövs.

En morgon hittas Arvid Karlsson död. Ihjälslagen med en hammare. Den hammare som han själv använt för att spika in sin egna dotter i en liten skrubb. Den hammare som han sen lagt på köksbordet som en varning till sina andra barn. Detta leder till att en mordutredning tar sin början. Kronolänsman Björnfot, som leder utredningen, märker dock snabbt att Aili inte är speciellt ledsen över mannens bortgång. Men om han griper Aili kommer barnen att bli helt föräldralösa. Eller vem är egentligen mördaren?

Mina tankar om: Guds starka arm

Som jag nämnde i början av denna recensionen är Guds starka arm väldigt fängslande! Men bara under två timmar. För längre än så är den nämligen inte. Jag vet därför inte om det är positivt eller negativt att boken är så bra att den dessutom får dessa två små timmar att kännas som en. Men jag gissar att det är positivt. I alla fall för författarna. För nu vill jag verkligen höra fler berättelser från dem.

Hur är inläsningen?

Ljudboken är inläst av författaren själv. Det gillar jag verkligen! :D

Åsa Larsson läser dessutom fantastiskt bra! Jag gillar speciellt att hon har ett mycket tydligt uttal. Jag ser med andra ord fram emot att höra fler ljudböcker inlästa av Åsa Larsson.