Recension: Den Svenske Gudfadern av Nuri Kino

Inläsare: Reine Brynolfsson
Språk: Svenska
Kategori: Biografi
Längd: 11 h 40 min
Utgiven: 2011
Förlag: HörOpp!

Innan jag berättar vad jag tycker om ljudboken eller mer specifikt om inläsningen av den bör du kanske veta att jag har lyssnat med en hastighet som är lite snabbare än normal. Denna ljudboken verkar det nämligen som att Reine Brynolfsson nästan läst in långsammare än vanligt. Efter att ha lyssnat ungefär en timme beslutade jag därför att ändra hastigheten till 1,5 gångar det normala. Det gjorde att ljudboken blev mycket behagligare att lyssna på.

Den Svenske Gudfadern är en bok som handlar om Milan Sevo. En person som växt upp under väldigt tuffa förhållanden och med hjälp av kriminella handlingar nu blivit en väldigt mäktig affärsman. Det är hans resa som det berättas om i boken och den är minst sagt spännande. Det är dock en resa som är långt mycket mer brutalare än många andras. Men kanske mest av allt är det en bok som genom att berätta om Milan Sevos liv försöker förklara, eller i alla fall få folk att börja fundera över varför så många unga människor idag är kriminella.

Under 8 år ska Nuri Kino gjort intervjuer med Milan Sevo, han som boken handlar om, för att kunna skriva denna bok. Men ändå tror jag att det finns mycket mer spännande berättelser från Milan Sevos liv.

Detta blev tyvärr en ganska kort recension, för nu hinner jag nämligen inte skriva mer. Men innan jag avslutar vill jag berätta att Den Svenske Gudfadern är en bok jag verkligen rekommenderar dig som är intresserad av kriminologi att läsa, eller ljudboka.

Publicerades 2014-06-23. Arkiverad under recensioner.